زنجاب زنجاب

کاخ چهلستون در اصفهان

کاخ چهلستون در اصفهان

تاریخچه ساخت کاخ

باغ چهل‌ستون اصفهان، نمونه‌ای از یك باغ سلطنتی از دوره صفوی است. تا سال ۱۳۲۷ خورشیدی، چون تاریخ دقیق بنا به دست نیامده بود، اظهارنظر درباره تاریخ بنای چهل‌ستون مشكل بود. ولی درهمان سال در نتیجه کاوش‌هایی كه به عمل آمد، در جبهه تالار كاخ، اشعاری در دو كتیبه از زیر گچ به دست آمد كه یكی کوتاه‌تر و بر زمینه صورتی‌رنگ، بنای تالار چهل‌ستون را به شاه‌عباس دوم نسبت می‌دهد و سال اتمام آن را ۱۰۵۷ هجری قمری تعیین می‌کند و دیگری كه طولانی‌تر است و خطوط آن گچ‌بری بر زمینه آبی‌رنگ است از تعمیرات زمان شاه سلطان حسین حكایت دارد.

در مورد مجموعه باغ های چهلستون جالب است بدانید که این باغ به تمامی باغ های اطراف خود  از جمله باغ های خیابان چهارباغ ومیدان نقش جهان دسترسی داشته است و همچنین عمارت کاخ چهلستون از طریق تونلی به تمام کاخ های اطراف از جمله کاخ هشت بهشت و کاخ عالی قاپو راه ارتباطی داشته است.  

علت نام گذاری

این کاخ دارای 20 ستون میباشدکه به دلیل انعکاس تصویر این ستون ها در حوض روبه روی ساختمان این مجموعه به نام کاخ چهلستون مشهور شده است .

معماری کاخ چهلستون

معماری این کاخ ترکیبی از معماری چینی، ایرانی و فرنگی میباشد . این کاخ دارای یه ایوان بزرگ به طول 38 متر میباشد که به سمت شرق ساخته شده است وهمچنین دارای ستون های هشت ضلعی میباشد که از جنس چوب کاج و چناراست .کاخ چهلستون دارای تالار مرکزی بوده است  که مخصوص پذیرایی از مهمانان و شخصیت های خارجی بوده است .این تالار حاوی نقاشی های میباشد که وقایع تاریخی دوره های مختلف را نشان میدهد.   

نقاشی های کاخ

نقاشی های موجود در این مجموعه پذیرایی شاه عباس اول و دوم و همچنین شاه طهماسب را سفیران ترکمنستانی و هندی نمایش می دهد وهمچنین نشانگرجنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان ، جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول ، جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار میباشد

ثبت ملی و جهانی این مجموعه

این مجموعه تاریخی درسال1310 جزء آثار تاریخی، فرهنگی، هنری ملی ایران  به ثبت رسید و در سال 2011 میلادی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید .

 

موزه چهل ستون اصفهان

موزه چهل ستون در مهر ماه سال ۱۳۲۷ پایه‌گذاری شد و پس از چند مرحله بازسازی و مرمت کاخ چهلستون، اکنون موزه چهلستون میزبان آثار خطی و نسخ تاریخی، ظروف تزئینی و آثاری در حوزه هنرهای زیبا مانند قالی و قالیچه و اشیای سفالی و چینی و غیره است. اشیای موجود در موزه چهلستون شامل این مجموعه‌ها هستند:
مجموعه آثار سفال و کاشی
مجموعه ظروف شیشه‌ای، آبگینه
مجموعه سکه از ماقبل تاریخ تا کنون
مجموعه آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی
مجموعه آثار دوران صفویه مانند نسخ خطی کوفی قرآن و قباله‌های ازدواج
مجموعه سنگ نگاره ها و نوشته های تاریخی
مجموعه فرش های دست باف منحصر به فرد و قدیمی

  • اشتراک گذاری