زنجاب زنجاب

تخت جمشید

تخت جمشید

 تاریخچه ساخت تخت جمشید

تخت جمشید: نمادی از شکوه و عظمت دوره هخامنشیان در مرودشت است.

تخت جمشید یکی از شناخته ترین و پر افتخار ترین آثار باستانی ایران است که باعث افتخار همه ی مردم ایران است.

این اثر در سال 1979 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.

تخت جمشید که با نام پارسه، پرسه پولیس و پرسپولیس هم شناخته می شود آیینه ای از تاریخ و فرهنگ کهن ایران به شمار می رود.

این اثر به دستور داریوش بزرگ در سال 518 ق.م ساخته شده و امروز به عنوان یک شاهکار معماری سطح جهان به شمار می رود.

تخت جمشید در واقع از به کارگیری فرهنگ مردمان مختلف چون مصری ها،بابلیان،یونانی ها،مادها و ارمنی ها بوده که تحت سلطه و فرمان هخامنشیان بوده اند.

تغییر نام این مجموعه در طول تاریخ

طبق برخی لوحه های عیلا می، نام اصلی تخت جمشید با عنوان در شهر پارسه یاد شده .اما این بنا در زمان ساسانیان صد ستون و در دوره ی اسلامی آن را چهل ستون، جهل منارو تخت حضرت سلیمان می نامیدند.

اما بعد ها به دلیل آن که مردم اطلاعی از سازنده این مجموعه نداشتند، آن را به جمشید، پادشاه باستانی نسبت داده و نام تخت جمشید بر آن نهادند.

تخت جمشید به عنوان اقامتگاه بهاری برای برگزاری مراسم جشن های ملی ایرانیان بوده است.

 

 نام و مشخصات تعدادی از کاخ های موجود دراین مجموعه 

                                                                                                 کاخ آپادانا: از قدیمی ترین کاخ های موجود در مجموعه پارسه میباشد که به دستور داریوش بزرگ ساخته شده و دارای 72 ستون بلند میباشد .

       کاخ ملکه:  این کاخ به دستور خشایار شاه در ارتفاعی پایین تر از سایر بناها ساخته شده است .این کاخ در سال 1931توسط پروفسور ارنست امیل هرتزفلد باز سازی شده است و امروزه به عنوان موزه و  اداره مرکزی تأسیسات تخت جمشید مورداستفاده قرار میگیرد.

   کاخ تچر: کاخ اختصاصی داریوش کبیر بوده است که دارای 12 ستون میباشد که هر ستون با نقش برجسته ای خاص و متفاوت تزئین شده است . امروز این کاخ را به نام کاخ تالار ایینه میشناسند و دلیل این نام گذاری  استفاده از سنگ های صیقلی در ساخت  آن میباشد.

   کاخ هدیش: کاخ اختصاصی خشایار شاه بوده است نام این کاخ از اسم همسر دوم خشایار شاه گرفته شده است .این کاخ در مرتفع ترین قسمت مجموعه پارسه ساخته شده است ولی به دلیل ویرانی شدیدی که برای آن اتفاق افتاده است اطلاعات کمی از آن در دسترس میباشد.

    کاخ صد ستون : سقف این کاخ به وسیله صد ستون نگهداری میشود که ارتفاع هر کدام از این ستون ها 14متر می باشد .دلیل سوزاندن مجموعه پارسه توسط اسکندر مقدونی

روایت های مختلفی در این باره وجود دارد . یکی از این روایت ها بر این  اعتقاد پایه گذاری شده است که اسکندر مقدونی برای گرفتن انتقام شکست قبلی یونانیان و تحقیر ایرانیان اقدام به این کار کرده است . و برخی بر این باور هستند که معشوقه اسکندر در حالت مستی در بزمی که به مناسبت پیروزی یونانیان در تخت جمشید برگزار شده بود، به اشتباه پرده‌ای را به آتش می‌کشد که سبب ویرانی این یادگار کهن می‌شود.

 

 

 

 

 

 

  • اشتراک گذاری