زنجاب زنجاب

روستای ابیانه

روستای ابیانه

یکی از جذاب‌ترین استان‌های ایران، استان اصفهان است. تعداد توریست‌هایی که هرسال به این استان سفر می‌کنند، گواه این واقعیت است. اما علاوه بر شهرستان اصفهان،در اطراف این شهرستان نیز جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد. یکی از این دیدنی‌ها روستای ابیانه است. 

ابیانه روستایی خوش آب و هوا در 40 کیلومتری شهرستان نطنز، از توابع استان اصفهان است. این روستا در دامنه کوه‌های کرکس قرار دارد. که در ارتفاع 2222 متری از سطح دریا واقع شده است.

ابیانه یکی از مرتفع‌ترین مناطق مسکونی ایران به حساب می آید که بهتر است فصل زمستان، این روستا را برای سفر انتخاب نکنید.در فصل گلاب گیری نیز این روستا به شدت شلوغ خواهد بود.بهترین فصل برای مسافرت به ابیانه، بهار و تابستان است..

ابیانه قدمت تاریخی 4000ساله دارد.در زبان محلی به ابیانه ،ویونا گفته می شود.که به معنای بیدستان است.

به علت تلفیق کویر و کوهستان در ابیانه و منظره ای زیبا که پدید آورده است این روستا از سایر روستاهای ایران متفاوت می باشد. پوشش سنتی مردم ومعماری سرخ‌رنگ خانه‌های ابیانه باعث شده‌ تا سالیانه 40 هزار توریست به این روستای زیبا سفر کنند..

بیشتر خانه های ابیانه با درب و پنجره مشبک چوبی ساخته شده و به صورت طبقه طبقه روی هم قرار گرفته خانه ها بر روی دامنه کوه واقع شده اند.خانه های این روستا سرخ رنگ هستند .خاک سرخ این روستا خاصیتی دارد که هرچه باران بخورد محکم تر می شود.

مردم این روستا فرهنگ و سنت‌های مخصوص به خودشان در طول سالها حفظ کرده اند. آن ها هنوز مانند دهه های قبل زندگی می کنند.و از لهجه و پوشش تا مراسم‌ و آیین‌های مناسبتی‌شان حالت سنتی خود را حفظ کرده است.

 پوشیدن زیبای لباس سنتی، هنوز هم میان اهالی این روستا رواج دارد و در حفظ آن تعصب خاصی از خود نشان می‏ دهند . زنان روستا پیراهن های بلند گلدار با دامن‌های پرچین و دولایه می‌پوشند.آنها چارقدهای سفید گلداربر سر می گذارند. مردان ابیانه هم  بلوزهای بلند با شلوارهای گشاد از پارچه سیاه که دبیت نام دارند می‌پوشند.

گشت و گذار در کوچه‌های ابیانه و تماشای مردمی که زندگی‌شان بی‌توجه به زندگی مدرن این روزهاست برای گردشگران لذت‌بخش می باشد.

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامپروری می است . روستاییان محصولات غذایی خود را به گردشگران می‌فروشند. خشکبار، صنایع دستی، کشک و لواشک از محصولاتی هستند که در طول سفرتان به این روستا مشاهده می کنید.گلیم و گیوه از مهمترین سوغاتی های این روستا می باشند.

یکی از بناهای معروف ابیانه، آتشکده این روستا است که در دوره ساسانیان بنا شده .این آتشکده هارپاک نام دارد که بر روی قله کرکس قرار گرفته است. 

سه قلعه دیدنی هم در این روستا وجود دارد.به نام های هرده،یحیی و پاله.این قلعه‌ها برای در امان نگاه داشتن روستا از شر راهزنان ساخته شده بودند

دو زیارتگاه در ابیانه وجود دارند؛ امامزاده یحیی و امامزاده عیسی که به گفته اهالی روستا از پسران امام موسی کاظم بوده اند.ودیگری زیارتگاه هینزا می باشد که به بی بی زبیده خاتون نیز نامیده میشود.روستاییان می گویند بیبی زیبده خاتون دختر امام موسی کاظم بوده است که در پی فرار از افرادی به این روستا رسیده است.

مسجد جامع یک بنای تاریخی قدیمی و معروف در بیانه است که اثر تاریخی آن منبرچوبی منبت کاری آن می باشد.مسجد های دیگری نیز از جمله مسجد حاجتگاه و برزله در این روستا وجود دارد..

میراث روستایی، از مهم‌ترین ذخایر فرهنگی کشور ما است. سعی کنیم به آن احترام بگذاریم وناهنجاری در بافت آن به وجودنیاوریم. سعی کنیم بهترین باشیم."با زنجاب همراه شوید".

  • اشتراک گذاری